Wycieczka w okolice Kielc

• Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
17 września 2018

W dniach 13 – 14 wrzesnia2018r. uczestnicy i pracownicy WTZ z Jedlanki Starej uczestniczyli w 2- dniowej wycieczce w okolice Kielc.

Pierwszego słonecznego dnia zaczęliśmy zwiedzanie od odwiedzin słynnego Dęba Bartka, który ma ponad 1000 lat. Następnie pojechaliśmy zobaczyć co kryje Kompleks Świętokrzyska Polana. Podzieleni na dwie grupy zwiedzaliśmy – Świętokrzysko Park Miniatur, gdzie mogliśmy zobaczyć najciekawsze obiekty architektury regiony Świętokrzyskiego w skali 1:20 m.in. : Zamek w Chęcinach, Zamek w Sandomierzu, Zamek Krzyżtopór w Ujeździe, Kolegiatę w Opatowie, Kolegiatę w Wiślicy, Klasztor na Świętym Krzyżu, hutę w Samsonowie i inne. Na terenie Parku znajduje się 20 makiet z opisami historycznymi. Odwiedziliśmy  również Oceanikę, w której widzieliśmy wielkie akwaria ze zwierzętami wodnymi z całego świata. W tym miejscu jest ponad 500 gatunków ryb i 13 biotopów m.in. : biotop rafy koralowej, biotop Jeziora Malawi, biotop dorzecza Amazonki i inne. Zachwyciły nas piękne, ciekawe, dziwne i zarazem drapieżne i niebezpieczne ryby. Ale to nie wszystkie atrakcje tego dnia. Po pysznym obiedzie podziwialiśmy piękną roślinność w Ogrodzie na Roztajach. W miejscu tym jest ponad 2 tysiące odmian roślin i kilkanaście gatunków ptaków ozdobnych. Uzupełnieniem kompozycji są liczne oczka wodne, strumyki i wodospady. Na zakończenie tak wspaniałego dnia odbyła się dyskoteka.

Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy do Wiślicy, gdzie zwiedzaliśmy Bazylikę Kolegiacką Narodzenia Najświętszej Marii Panny. Jest to gotycki kościół wzniesiony w XIV w. przez  Kazimierza Wielkiego na fundamentach dwóch starszych świątyń romańskich. Byliśmy również w podziemiach bazyliki, w których znajdują się pozostałości dwóch wcześniejszych romańskich kościołów wraz z płytą orantów. Następnym zabytkiem, który zobaczyliśmy to Dom Długosza, w którym wnętrzu odkryto fragmenty polichromii z XV w. Kolejną atrakcją były Ruiny Zamku Krzyżtopór w Ujeździe, zbudowanego przez  wojewodę  Krzysztofa Ossolińskiego. Budowla nigdy w pełni nie została ukończona. Legenda mówi, że pałac miał tyle okien ile dni w roku, tyle pokoi ile tygodni, sal wielkich ile miesięcy cztery narożne baszty, które odpowiadały liczbie pór roku. Po obiedzie ostatnią atrakcją naszej wycieczki było zwiedzanie wraz z warsztatami Manufaktury Porcelany w Ćmielowie, gdzie każda rzecz wykonana jest ręcznie z najwyższej jakości porcelany. Wszyscy mieliśmy okazję samodzielnie ulepić róże z porcelany, które zapakowaliśmy i zabraliśmy na Warsztaty. Każdy dostał upominek w formie kubka porcelanowego. Po zwiedzaniu wspaniałych eksponatów Manufaktury zadowoleni i szczęśliwi wróciliśmy do domów.  Ta wspaniała wycieczka pokazała nam jedne z najpiękniejszych i najciekawszych miejsc, które są tak blisko nas. Polecamy i zachęcamy do wyruszenia w nasze ślady.